SUBHANALLAH. Inilah mukjizat Al-Quran tentang angin yang mengahwinkan.

Pernahkah kita memperhatikan bagaimana terjadinya proses pembentukan hujan? Sebelum ada ilmu meteorologi moden pada abad ke-7 M, Al-Quran telah memaparkan berkaitan fungsi angin dalam proses pembentukan hujan.

Dalam surah Al-Hijr [15] ayat 22 : Menjelaskan tentang sifat angin yang mengahwinkan hinga terbentuknya hujan. "Dan Kami telah meniupkan angin untuk mengawinkan dan Kami turunkan hujan dari langit lalu Kami beri minum kamu bersama air itu dan sekali kali bukanlah kamu yang menyimpannya." (QS [15] : 22) 

Ayat ini menekankan bahawa fasa mula-mula dalam pembentukan hujan ialah angin. ''Hingga awal abad ke 20, satu-satunya jalinan antara angin dan hujan yang didapati hanyalah bahawa angin yang menggerakkan awan."

Tetapi, penemuan ilmu meteorologi moden  sudah menunjukkan peranan "mengawinkan" dari angin dalam pembentukan hujan. Fungsi mengawinkan dari angin ini berlaku sama seperti berikut : 

"Di atas permukaan laut, gelembung udara yang tidak terkira banyaknya terbentuk akibat pembentukan buih. Pada saat gelembung-gelembung ini pecah, ribuan partikel kecil dengan diameter seperseratus milimeter, terlempar ke udara. Partikel-partikel ini, yang dikenali sebagai aerosol, bercampur dengan debu daratan yang terbawa oleh angin dan seterusnya terbawa ke lapisan atas atmosfera." 

"Partikel-partikel ini dibawa naik lebih tinggi ke atas oleh angin dan bertemu dengan wap air di sana. Wap air mengembun menjadi butiran-butiran air dan mula berkumpuldan membentuk awan lalu jatuh ke bumi sebagai hujan.

Maha Benar Allah bersama segala Firman-Nya. Subhanallah.

0 comment... add one now