SUBHANALLAH... TANDA KIAMAT TELAH MUNCUL DI DUBAI

SUBHANALLAH...
Tanda-tanda Kiamat yang telah disabdakan Nabi SAW 1500 tahun silam saat ini telah muncul di Dubai. Dalam sebuah riwayat, Malaikat Jibril sempat datang bertemu dengan Nabi Muhammad SAW. Jibril telah datang dalam bentuk manusia. 

Dirinya datang bersama penampilan yang indah. Mengenakan pakaian yang sangat putih beserta warna rambut yang hitam. Jibril telah berdialog bersama Nabi Muhammad SAW untuk memberikan pengajaran kepada para sohib. Jibril bertanya mengenai Islam, iman & ihsan. Setelah itu, bertanya tentang tanda-tanda kiamat. Di antara jawapan Nabi SAW ialah :

وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ 

“Dan apabila engkau melihat mereka yang langsung tidak dengan beralas kaki, tidak berpakaian, fakir, & penggembala kambing, (selanjutnya) berlumba-lumba menciptakan bangunan yang tinggi.” (HR Muslim) 

Inilah di antara tanda-tanda hari kiamat. Tanda-tanda hari kiamat ada yang sifatnya baik. Ada pun yang buruk. Ada juga cuma sekadar informasi atau tanda yang aslinya tak bersifat, baik atau pun tidak baik. Cuma sekadar tanda & info supaya manusia sedar bahawa kiamat pasti berlaku. Misalnya seperti berlumba-lumba menciptakan bangunan yang tinggi ini. 

Dalam hadis lain, yang diriwayatkan Imam Ahmad dari Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma, ada keterangan penambahan. Ibnu Abbas bertanya kepada Nabi : 

يَا رَسُـولَ اللهِ، وَمَنْ أَصْحَابُ الشَّاءِ وَالْحُفَاةُ الْجِيَـاعُ الْعَالَةُ قَالَ : اَلْعَرَبُ 

“Wahai Rasulullah, & siapakah para penggembala, orang yang tidak menggunakan sandal, dalam keadaan lapar & yang miskin itu?” Rasullullah menjawab, “Orang Arab.” (Musnad Ahmad, IV/332-334) 

Sabda beliau ini nyata! Lebih nyata dari siapapun yang ada bukti. 

Apa yg disabdakan oleh Nabi seolah-olah yang sedang berlaku di Dubai. Dari beberapa bukti, sabda Nabi SAW.

Emirat Dubai 

Dubai yakni salah satu emirat di wilayah Uni Emirat Arab (UAE). UAE sendiri ialah suatu negeri federasi yang terdiri daripada tujuh emirat yang dapat minyak bumi. Tujuh emirat ini yaitu : Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras Al-Khaimah, Sharjah, & Umm Al-Qaiwain. 
Kepada thn 1971, enam dari emirat ini – Abu Dhabi, Ajman, Fujairah, Sharjah, Dubai, & Umm Al-Qaiwain – bergabung utk mendirikan Uni Emirat Arab. Setahun berikutnya, Ras Al-Khaimah menyertai mereka. Dubai yaitu ke-emiran yg palingternama. 

Ada yg menyampaikan, nama kota ini berasal dari bahasa Persia. Sebab lalu wilayah ini berada di bawah kekuasaan Kekaisaran Sasaniyah Persia. Ada pun yg menyampaikankata Dubai berasal dari bahasa Arab dabba (Arab : دَبَّ – يَدُبُّ) yg ertinya menjalar atau mengalir. Oleh kerana itu,  di Dubai terdapat  sebuah sungai air garam yg kini dikenal dgn Khor Dubai atau Dubai Creek. 

Dubai terletak di sepanjang pantai Teluk Arab dipimpin oleh keluarga Al-Maktoum sejak 1883. Pemimpinnya kini yaitu Mohammed Badan Intelijen Negara Rashid Al-Maktoum yang pun  merupakan  Menteri & Wakil Presiden UEA. 

Dubai Sebelum Metropolis 

Dalam wawancara bersama BBC, Syaikh Mohammed Badan Intelijen Negara Rashid Al-Maktoum menunjukkan lokasi main di musim kecilnya. Beliau menyampaikan, “Inilah lokasi ayahku, ibuku, & kami tinggal. Dikala saya lahir tak ada listrik di sini. Cuma kawasan itu & itu (dia menunjuk dua titik lokasi lampu menyala) & tak ada air”. 

Pendapat yang singkat ini, menggambarkan macam mana kondisi Dubai sebelum bertransofmasi jadi kota metropolis. Hunian keluarga Al-Maktoum, keluarga Emir Dubai, yakni hunian yg gelap & kekurangan air. Lebih-lebih lagi hunian rakyat biasa. 
Walaupun minyak telah ditemukan sejak tahun 1966, tahun 1973, cuma ada satu hotel berkelas di sana, Hotel Sheraton. Bila sekarang ini malah sulit sekali menemukan hotel ygtak berbintang lima di Dubai, bahkan ada hotel berbintang tujuh di sana.
Lihatlah  gambar & video berikut buat mengetahui keadaan Dubai sebelum jadi kota metropolis:


Islam yakni agama yang tak menghalangi kemajuan ilmu wawasan & technologi. Inovasi dalam aspek dunia di buka selebar-lebarnya selagi tidak melanggar syariat. Di eradulu, umat Islam ternama dgn kemajuan arsitekturnya. Oleh lantaran itu, tanda hari kiamat berupa berlumba-lumbanya manusia dalam meninggikan bangunan adalah tidak dikategorikan sbg permasalahan yang nilai dasarnya tidak baik. Bahkan mampu menjadi pembangunan ini berguna.

Kini di Dubai, semuanya serba luas, & tinggi. Megah, mewah, hingga membuatkan mulut kita ternganga melihatnya. Dubai adalah kota yang pertumbuhan paling cepat didunia. Gurun yg kosong sudah beralih jadi gedung-gedung pencakar langit. Unta-unta sudah beralih jadi Ferrari, Mercedes, Hummer, dan lain-lain. 
Di antara bangunan tinggi di Dubai yaitu : 

Perdana : Burj Dubai atau yg dikenal Burj Khalifa, Ialah bangunan tertinggi didunia. Tingginya 818 m, kurang 182 m lagi menjadi 1 Kilometer. Di dalamnya terdapat  30.000 hunian & 9 hotel mewah.
Ke-2 : 10 Hotel paling tinggi didunia, 7 di antaranya ada di Dubai. Lima hotel paling tinggi ; JW Marriott Marquis Dubai (355 m), Rose Rayhaan (333 m), Burj Al Arab (321 m) hotel termewah didunia, Jumeirah Emirates Towers Hotel (309 m), The Address Downtown Dubai (306 m), semuanya ada di Dubai. 

Ke-3 : Shopping Mall paling besar di dunia ialah Dubai Mall bersama luas 50 kali luas arena padang bola sepak & terdapat 1.200 toko. Di dalamnya ada akuarium paling besar di dunia yg isinya 33.000 haiwan laut. 


Keempat : Al-Maktoum International Airport atau Dubai International Airport yakni bandara terluas ke3 di dunia. 

Kelima : Dubailand. Sekarang Ini Walt Disney World Resort di Orlando memegang rekod taman permainan terluas didunia. Taman yang luasnya dua kali ganda Walt Disney ini bakal memegang rekod baru. 

Tidak kurang juga  banggunan-banggunan  tinggi dan bangunan-bangunan yang ‘gah’ di Dubai. Ada menara kembar Emirates Tower yang wujudnya seperti dua batang coklat Toblerone. Hotel bawah laut di kedalam 33 m. Gedung 68 lantai, yang tiap lantainya dapat berputar 360°. Belum lagi pulau buatan seperti The World yang terdapat 300 pulau buatan mencetak peta dunia. 

Serta Palm Island yang terdapat 2000 vila & 40 buah hotel mewah. Kamu masih berfikir orang Arab masih menunggang unta? Tukar cepat perspektif lama itu. Di Dubai, kereta mewah bersadur perak dan emas telahpun ada. Dubai patut dinamakan sebagai World’s Fastest Police disebabkan kenderaan mereka McLaren MP4-12C, Lamborghini, Aston Martin, Bentley, & Ferrari. 

SUBHANALLAH... Mereka yang lalu miskin, telanjang kaki, tidak berbaju itu sudah membuktikan fakta sabda Nabi Muhammad SAW. 

Pelajaran :


Penulis tidak berharap pembaca  terpaku dalam khayalan, melamun kemegahan tentang Dubai. Bukan itu pesan yang mahu disampaikan.

Cuba renungkan Sabda Nabi SAW :
Benarlah apa yang dia khabarkan. Hal itu menunjukkan mukjizat dirinya. Beliau mengambarkan mengenai sesuatu yang bakal berlaku di zaman yang bakal datang. Orang yang hidup di zaman tersebut bakal menyaksikannya. 

Beliau mengambarkan mengenai beberapa orang miskin berlumba-lumba meninggikan bangunan. Hal tersebut sudah pun berlaku dan kita sudah pun jadi saksinya. Beliau mengambarkan berkenaan turunnya Nabi Isa, keluarnya Dajjal, Ya’juj & Ma’juj, faktor ini juga pasti berlaku. Orang yg hidup di zamannya bakal jadi saksinya. 

“Saat ini, dunia itu nyata dan neraka hanyalah imaginasi. Tapi dikala di akhirat, neraka itu nyata dan dunia hanyalah imaginasi.” 

Sumber : 
– Al-Wabil, Yusuf Badan Intelijen Negara Abdillah. 
- TT. Asyrath As-Sa’ah. Dar Ibnu Al-Jauzi. 
– nationalgeographic.com 
– wikipedia.org. dll.

0 comment... add one now